Verdensarvsenter for bergkunst - Alta Museum

Nordlys over museet
Einar Forsberg

Verdensarvsenter for bergkunst – Alta Museum ligger i Alta kommune i Finnmark. Museet er lokalisert i Hjemmeluft, ca. 5 km vest for Alta sentrum. Like ved museet finner vi et av de fem bergkunstområdene i Alta som ble innskrevet på UNESCOs Verdensarvliste i 1985. Museet er åpent hele året.

Helleristningene utendørs kan sees i barmarkssesongen. De kan oppleves på guidede turer eller på egenhånd ved hjelp av guidehefte og/eller audio guide.

Inne i museet er det ulike utstillinger om Altas historie og andre utstillinger med ulike temaer, en rikholdig museumsbutikk, og kafé med en fantastisk utsikt ut over Altafjorden.

Billetter til selve museet eller arrangementer kan kjøpes elektronisk i vår nettbutikk. Vi anbefaler at du registrerer deg, da får du en egen "din side". For deg som har årskort vil det ligge tilgjengelig på "din side", slik at du alltid har det tilgjengelig på din telefon.

Vi jobber også med å gjøre vår spennende museumsbutikk tilgjengelig som nettbutikk.

Velkommen til oss på Alta Museum!