Vin&Viten

Vin&Viten Torsdag 16.1. - kl 19:00

Tema: 75 år siden politisoldatene frigjorde Vest-Finnmark. Velkommen til det første Vin&Viten i 2020!

Foredraget av Helge Alvin Rosfjord er basert på hans siste bok - "Politisoldatens frigjøringsdrama", som handler om politisoldatenes frigjøring av Vest-Finnmark i 1945. For nøyaktig 75 år siden, 12. og 16. januar 1945,  landet de første 200 soldatene på Høybuktmoen i Kirkenes med fly fra Luleå i Nord-Sverige.

Gjennom fem dramatiske måneder greide den norske styrken på 2300 mann å legge press på tyskernes tilbaketrekning mot Alta og Hammerfest, hjelpe sivilbefolkningen og starte gjenoppbygningen i fredsmånedene. De norske soldatenes angrepsplan om å utrydde den siste tyske garnisonen i Repparfjord, ble aldri gjennomført. Tyskerne hadde i april 1945 trukket seg tilbake til Troms. Militæroperasjonen kostet 63 soldater livet, de fleste kom fra Finnmark.

Alta Museum inviterer til en annerledes museumsopplevelse i arrangementsrekken Vin&Viten. Vi belyser ulike tema i en uformell cafe-setting, der det vil være mulighet til å kjøpe seg et glass vin og nyte enkel bevertning, samtidig som man får påfyll av fagkunnskap.

Pris Vin&Viten: 100 kroner for adgang og enkel servering, foredrag og diskusjoner. 50 kroner for gjester som innehar årskort.

Salg av mineralvann, øl og vin.

Velkommen!