Foredragsaften «Aase Texmon Rygh: Kvinnelig pioner eller bare pioner?»

Arrangementer Torsdag 6.9. - kl 19:00 til kl 21:00

At Aase Texmon Rygh er en pioner, er det liten tvil om. Hun introduserte det norske publikum for abstrakt skulptur på tidlig femtitall - før noen andre. Men er det grunnlag for å kalle henne en kvinnelig pioner? Velkommen til foredragsaften med Sigrun Asebø, førsteamanuensis ved Universitetet i Bergen.

I dette foredraget forteller Sigrun Asebø litt om vilkårene for en kvinnelige kunstner på femti og sekstitallet i Norge. Videre problematiserer hun begrepet kvinnelig pioner og det vi ofte definerer som kvinnelige egenskaper ved kunstverk.

Sigrun Asebø (f. 1972) er Førsteamanuensis i kunsthistorie ved Institutt for lingvistiske, litterære og estetiske studier ved Universitet i Bergen. Hun forsker på kvinnelige kunstnere og kjønn både historisk og i samtidsperspektiv, og bidro med artikkelen «Aase Texmon Rygh. Kvinnelig pioner eller bare pioner?» til katalogen til utstillingen «Aase Texmon Rygh. Modernisme for alltid!» ved Museet for samtidskunst i 2014. Doktorgradavhandlingen har tittelen «Femininitetens rom og kvinnekroppens grenser: Å lese kunstens historie med A K Dolven og Mari Slaattelid» (2011).

Dette blir et interessant og spennende foredrag som vil gi oss et nytt perspektiv på de slående skulpturene skapt av Aase Texmon Rygh, stilt ut her ved Alta Museum fra den 21. juni til den 2. oktober 2018.

Arrangementet er gratis. Kaféen er åpen slik at det er mulig å kjøpe kake og forfriskninger.

Velkommen!