Inspirasjon isteden for kopiering av duodji

Foredrag Torsdag 10.2. - kl 18:00 til kl 20:00

Hva er forskjellen mellom å inspireres og kopiere i forhold til duodji? Hvor går grensen og hvordan kan tradisjonell kunnskap tas videre i en personlig kontekst? Anna-Stina Svakko er duodjimester i myke materialer og jobber på heltid med dette, spesielt i forhold til samisk drakt og identitetsspørsmål knyttet til duodji eller samisk håndverk. I dette foredraget tar hun tar oss med på en reise i ord og bilder om et interessant og viktig emne.

Program:

Beate Bursta og Dagrun Sarak Sara fra Gula er innledere og ordstyrere

Foredrag av duojár Anna-Stina Svakko

Samtale med duojár Jorunn Løkvold

Spørsmål fra salen

Vi tilbyr lett bevertning.

____________________________________

Foredraget blir arrangert i forbindelse med den midlertidige utstillingen Riebangolli / Kråkesølv av Jorunn Løkvold, som er på besøk på Alta Museum fram til 22. mai, 2022. Utstillinga er basert på Løkvold sin stipentdiatutstilling og handler om bruk av kråkesølv i duodji.

Etter foredraget tilbys publikum et besøk ned i utstillingen for å se på Jorunn Løkvold sine verk.

Velkommen til et spennende foredrag om duodji, innovasjon og tradisjon.

Pris: 100 kroner, bindende påmelding! Billett betales ved ankomst. For de med årskort er prisen 50 kroner.

NB! Påmelding gjøres til post@altamuseum.no. Det vil bli faste tilviste plasser, du må oppgi navn og telefonnummer til de du reserverer plasser til. Du kan kun bestille til deg selv og dine nærkontakter som du kan dele bord med. Det er begrenset antall plasser, så vær tidlig ute hvis du vil sikre deg en plass. Husk å gi beskjed dersom du likevel ikke kan komme, slik at noen andre kan få din plass!

_________________________________________________________________________

Kjære gjest!
For din og andres sikkerhet ber vi deg å følge Alta Museum smittevernregler. Følgende Covid-19 tiltak gjelder i forbindelse med konserter og andre arrangementer på Alta Museum:

• Dersom du føler deg syk eller forkjølet skal du holde deg hjemme
  • Bruk håndsprit eller vask hendene ved ankomst
  • Munnbind skal benyttes så lenge man ikke sitter ved bordet.
  • Det skal være minimum 1 meter avstand mellom gjester som ikke er i samme husstand
  • Husk å holde avstand når du står i kø
  • Alle gjester registreres med navn ved ankomst for evt. smittesporing. Skjemaet beholdes i 14 dager

Det er faste plasser som vil bli tilvist ved ankomst. Mingling før, under og etter arrangementet er ikke tillatt.

Vi minner om at arrangementet kan bli avlyst eller antall plasser bli redusert på kort varsel, dersom det innføres strengere lokale eller nasjonale smittevernregler.

foto: Simon Eliasson