Käsityö ja Vaimovoima – Kvensk handverk og kvinnekraft

Vin&Viten Onsdag 8.3. - kl 19:00

Alta Museum inviterer til en annerledes museumsopplevelse i arrangementsrekken "Vin&Viten." Vin&Viten skal belyse ulike temaer i en uformell setting der det vil være mulighet til å kjøpe seg et glass vin og nyte enkel bevertning, samtidig som man får påfyll av kunnskap.

Billedkunstner Åsne Kummeneje Mellem tar oss med inn i en kvensk kunst- og handverksverden i samtale med konservator Kristin Nicolaysen. Mellem lar seg inspirere av tradisjonelt handverk når hun skaper nye utrykk og kvensk samtidskunst. Hva definerer tradisjonelt kvensk handverk og hvor er det på vei i dag? Samtalen åpner for dialog med publikum.

Vi inviterer deg også til å ta med ditt eget handverk. Strikk, spikk eller sy gjerne underveis eller ta med håndverksprodukter som du vil vise frem og fortelle om. Avslutningsvis besøker vi utstillinga «Tuulessa – I vinden» som Mellem har vært kunstnerisk formgiver for. Der viser vi fotoutstillinga «Roska vain aaret? Skrot eller skatt?»

Tervetuulema, gjør deg klar til en inspirerende og kreativ kveld!

Åsne Kummeneje Mellem (f.1995) er en kvensk billedkunstner bosatt i Tromsø. Gjennom kvensk håndverk, käsityö, jobber hun med å skape rom for dialog, og synliggjøre generasjonsgapet i overføringen av kunnskap.

Kummeneje Mellem tok sin bachelor ved Kunsthøgskolen i Oslo (Medium- og materialbasert kunst, 2019) og holder en MFA fra Kunstakademiet i Tromsø (2021). De siste årene har hun deltatt på utstillinger ved blant annet Gallery Napa (Rovaniemi), Vadsø Kunstforening, Alta Kunstforening, Soft Galleri (Oslo), Contextile Textile Art Biennal (Portugal) og Deichman Bjørvika.

Hjemmeside: www.asnemellem.no

Pris: 100,- (50,- for medlemmer). Inkluderer foredrag og enkel bevertning.