Máttaráhkuid bálgái - i formødrenes fotspor

Vin&Viten Onsdag 24.4. - kl 19:00

Foredrag og samtale om ládjogahpir/ hornlua og sjøsamisk tradisjon med duojár Sámmul-Iŋggá Heidi/ Heidi Persen.

Vi inviterer til foredrag med duojár Sámmul-Iŋggá Heidi om arbeidet bak utstillingen Máttaráhkuid bálgái - i formødrenes fotspor. I etterkant vil det være en samtale mellom Heidi og førstekonservator Eva Dagny Johansen ved Alta museum, der det også åpnes for spørsmål fra gjester.

Ta gjerne med deg duodji eller håndarbeid som du arbeider med for tiden.

Etter samtalen vil det bli en kort omvisning i utstillinga.

Tema:

Sámmul-Iŋggá Heidi er vokst opp i en sjøsamisk familie i Stranda i Nordkapp kommune. Hun arbeider med kunst, håndverk og duodji.

Gjennom sin masterutdanning i design, kunst og håndverk har hun utforsket ládjogahpir / hornlua som sjøsamisk duodji-tradisjon og fått erfaring med rekonstruksjon av lua. Hun sier: «Ládjogahpir ble mitt spor tilbake til mine formødre».

På kysten av Finnmark mistet flere generasjoner samer sitt språk og sin kultur i fornorskningstida. Sjøsamisk kultur var i denne perioden et ikke-tema på skolen og kunnskaper om duodji, samiske håndverkstradisjoner ble borte.

Utstillinga Máttaráhkuid bálgái - i formødrenes fotspor vises på Alta Museum til søndag 28. april.

For flere opplysninger se informasjon her: https://www.altamuseum.no/no/u...

Arrangementet er i samarbeid med Gula sjøsameforening.

Vin&Viten: 100 kroner for adgang og enkel servering, foredrag og diskusjoner. 50 kroner for gjester som innehar årskort.

Salg av mineralvann, øl og vin.

Bures boahtin! Velkommen!