Mørke­vandring på helle­ristningene i Hjemmeluft

Familiearrangement Tirsdag 3.10. - kl 18:30

En mørkevandring på helleristningene i Hjemmeluft er en magisk opplevelse. Opplev bergkunsten i et nytt lys, slik du ikke har sett den før!

Tirsdag 3. oktober fra kl. 18.30 møtes vi på Alta Museum for en guidet tur med arkeologer ut på østsiden av helleristningsfeltene i Hjemmeluft. Vi starter ut puljevis mellom klokken 18:30 og 19:30. Vi legger opp til at de første gruppene blir for barna.

Vi tar med gode lamper ut på feltene for å lyssette helleristningene på best mulig måte. Lampene skaper lys og skygge og bergkunsten vises fra sin desidert beste side. I dagslyset er bergkunsten et imponerende skue med store felt og mange figurer. På mørkevandringen tar vi sikte på å komme enda nærmere bergflaten og figurene, og vi prøver å skape en mer koselig, intim og spennende stemning rundt helleristningene.Det anbefales å kle seg etter været og å ta med egen lommelykt/hodelykt.

Ta også på godt fottøy (uten pigger!). Det tas værforbehold i forhold til snø!Både før og etter turen vil det være mulig å kjøpe kaffe, kakao, kaker og andre godsaker i museumskafeen. Museumskafeén er åpen fra klokken 18:00.

Arrangementet er gratis og passer for alle aldersgrupper.
Vel møtt!

Foto: Stefan Bellika