Temakveld om «Jordmødre i gamle dager i Finnmark»

Arrangementer Onsdag 18.4. - kl 19:00 til kl 21:00

Velkommen til vår temakveld i museumskafeen om hvordan det var å være jordmor i Finnmark før i tida.

Arrangementet er kommet i stand etter initiativ fra en av pionerne i Alta historielag, Bergljot Åsheim. Kvelden åpnes av jordmor og hovedutvalgsleder for oppvekst og kultur i Alta, Hilde Søraa. Bergljot forteller om intervju med en av de mer kjente jordmødrer i Finnmark i gamle dager, Elida Wirkola (1894-1986) som virket i Alta og Kautokeino 1920-1963. Digitalisert lydopptak av intervjuet avspilles også for publikum.

Instituttleder Nina Hermansen (Institutt for barnevern og sosialt arbeid) på UiT og Toril Hanson (jordmor og tidligere lektor ved jordmorutdanningen UiT), forteller om jordmorarbeid i Sápmi fra tiden med hjemmefødsler til tiden når fødsler ble flyttet til institusjoner og sykestuer i 1920-1970. Nina er, sammen med Toril og to andre fagpersoner, forfatter av boka «Øyemor – fødselsfortellinger fra Sápmi» (2010).

Det settes også av tid til diskusjon og spørsmål fra publikum.

I vestibylen vises det fra museets samling en jordmorspark og en jordmorkoffert, som også er denne «Månedens gjenstand.»

Enkel bevertning og gratis adgang!

Alle er hjertelig velkommen!