Tuulessa

Utstillingsåpning Tirsdag 27.9. - kl 19:00 til kl 21:00

Tervettulemaa - Velkommen til åpning av den kvenske utstillinga Tulessa - I vinden!

Hva rører seg innenfor kvensk språk og kultur i dag, og hvordan kommer det til uttrykk etter lang tid med fornorskning? Det får du smakebiter av i «Tuulessa» som viser at kvensk språk og kultur er i vinden. Det syder av liv innenfor kvensk musikk, håndverk og teater for å nevne noe.

Utstillinga er basert på forskningsprosjektet IMMKven* som er gjennomført av forskere ved UiT Norges arktiske universitet, i samarbeid med Vadsø museum-Ruija kvenmuseum og Nicolaysen Film. Målet har vært å undersøke hvordan kvensk/norskfinsk kulturarv kommer til uttrykk i samtida, innenfor feltene familie, museum og kulturnæring.

Tuulessa er laget gjennom et utstrakt samarbeid med lokalbefolkning i Troms og Finnmark og med institusjonene Norges arktiske universitetsmuseum, Nord-Troms museum og Halti Kvenkultursenter, Alta Museum, Kvensk institutt i Børselv og Vadsø museum - Ruija kvenmuseum. Åsne Kummeneje Mellem har bidratt som kunstner og kunstnerisk veileder.

*IMMKven er forkortelsen for Intangiblization, Materializations and Mobilities of Kven Heritage: Contemporary Articulations in Fields of Family, Museums, and Culture Industry.

Arrangementet er en del av Forskningsdagene 2022. Under åpninga vil du få høre om forskningsarbeidet utstillinga er basert på. Det blir enkel servering og kulturinnslag.

Program:

Kristin Nicolaysen: Velkommen. Om Tuulessa

Trine Kvidal-Røvik: IMMKven – hva betyr det? Hvor står vi etter fem år med forskning på kvensk kulturarv i samtidens familier, museer og kulturindustri?

Kjell Olsen: Hvor kan man se det kvenske?

Jan S. Dølør: Om forskning i museene

Kurt Johnsen: Hilsen fra Alta Kvenforening

Signe Johansen: Kvenske låter på fiolin

Bente Haug: Åpning

Velkommen til en spennende utstillingsåpning!

På gjensyn!