Utstillingsåpning "Museum of Broken Relationships"

Utstillingsåpning Torsdag 1.3. - kl 19:00 til kl 21:00

En utstilling om deg, om oss, om måtene vi elsker og mister på!

UTSTILLINGSÅPNING 1. MARS

Velkommen til utstillingsåpning av vandreutstillingen "Museum of Broken Relationships." Som første visningssted i Norge kommer den verdenskjente utstillingen til Alta! Utstillingen har brutte relasjoner som sitt hovedtema, og består av historier og gjenstander gitt av mennesker med hjertesorg. Utstillingen vil bestå av både lokale og norske historier samlet inn i 2017/2018 og internasjonale gjenstander lånt fra Museum of Broken Relationship. Hjertesorg kommer i mange variasjoner og av mange ulike årsaker. Felles for alle bidragene i utstillingen er at de er basert på personers livserfaringer. Ved å gi slipp på en symbolsk gjenstand og sette ord på sorgen, kan man få det bedre og inspirere andre i samme situasjon.

OM «MUSEUM OF BROKEN RELATIONSHIP»

Museum of Broken Relationships er et originalt og kreativt kunstprosjekt som ble grunnlagt av Olinka Vištica og Dražen Grubišić. Etter kunstnerparets eget samlivsbrudd besluttet de å lage et museum over de personlige gjenstandene med affeksjonsverdi som paret syntes det var vanskelig å dele. Deres brudd gjorde dem bevisst på at vi i dagens samfunn mangler ritualer og et offentlig rom for hjertesorg. Når en nær relasjon brytes blir vår personlige sorg ofte skjult i det private. Kanskje er det akkurat her nøkkelen til Brokenships suksess ligger, at hjertesorgen heles når man deler den?

KVELDENS PROGRAM

Seksjonsleder Maria Øien ønsker velkommen.

Olinka Vištica gir innlegg om Brokenship konseptet

Tale om utstillingen og vår lokale innsamling av Maria Øien.

Opplesning av utvalgte donasjons tekster av seksjonleder Anita Tapio, museumslektor Kristin Nicolaysen, og Konservator Lena Karlstrøm.

Musikkinnslag fra sanger Hege Sofie Nilsen med piano.

Det blir enkel servering og forfriskninger.

Vi ønsker alle hjertelig velkommen til en åpning av en helt spesiell utstilling, laget av lokale bidrag!

Les mer om utstillingen her: