Sauene kommer tilbake
Nå er vi spente på å møte våre nye kollegaer. I løpet av juni får vi igjen besøk av sauer i verdensarvområdet. Kanskje får vi gjensyn med Ivara, Rosa Marie, Petra, Pippi eller Oreo som var her i fjor, eller noen av lammene deres.
Sauene skal hjelpe oss å holde vegetasjonen nede i området. De vil som i fjor gå uten synlige gjerder og ha sitt eget hus som de kan søke ly i. Selv om de går uten synlige gjerder så holder de seg innenfor et bestemt område som er definert gjennom systemet Nofence.
Vi ber om at alle våre besøkende tar hensyn til dyra på beite, så får både folk og dyr fine stunder i naturskjønne omgivelser i sommer.
Har du med deg hund når du skal besøke verdensarvområdet i sommer? Husk å alltid ha den i bånd.