Månedens gjenstand: Gápmagat ja Čázehat

Månedens gjenstand

Gápmagat ja Čázehat

Denne måneden viser vi fram gápmagat og čázehat, skaller og kommager til barn. Som del av en stor samling gjenstander ble fottøyet i 1984 donert til museet av Anny Haugen og Finnmark Husflidslag. Som rektor ved Finnmark Husflidskole og formann i Husflidslaget var Haugen svært opptatt av å bevare kunnskap om duodji.

Gápmagat, skallene, ble innkjøpt under ei duodjiutstilling i Karasjok i 1951. Skallene er svært fint utført av kalvebellinger, de viser ingen tegn til slitasje og ser ikke ut til noen gang å ha vært i bruk.

Čázehat, kommagene, er et større mysterium. De skal også komme fra Husflidslaget, men er ikke oppført i overtagelsesavtalen og vi vet ingenting om deres opprinnelse. Kommagene er fylt med sennagress, og i motsetning til skallene bærer de sterkt preg av bruk og slitasje.

Kontakt gjerne museet om du har mer informasjon om noen av gjenstandene.

Skrevet av Lena Karlstrøm, konservator.