PROPAGANDA: Propaganda­plakatene til Nasjonal Samling 1933-1945

Midlertidige utstillinger 18.1.2021 - 17.5.2021

PROPAGANDA er en plakatutstilling laget av Justismuseet. Utstillingen omhandler propagandaen til det norske fascistiske partiet Nasjonal Samling, som produserte en mengde plakater før og under Andre Verdenskrig.

PROPAGANDA tar for seg et brennaktuelt tema. Her synliggjøres virkemidlene som ble brukt i propagandaen til Nasjonal Samling, og hvordan de samme virkemidlene brukes i vår tids propaganda. Fremdeles spilles det på følelser, og vi lokkes til å ignorere fakta.

Plakatene viser utviklingen fra valgplakatene i mellomkrigstiden til krigens propaganda, fra seierssikre bilder befolket av unge og idealiserte mennesker, til de på tampen av krigen viser en karikert Ola Nordmann med nisseluen trukket godt nedover ørene.

I utstillingen blir man også kjent med illustratøren Harald Damsleth (1906–71), som ledet arbeidet med visuell propaganda under krigen. Vi finner hans velutviklede formspråk i en rekke av plakatene i utstillingen. Etter krigen ble Damsleth idømt fem års straffarbeid for landssvik, men benådet etter to år. Deretter arbeidet han som en anonym illustratør resten av livet.

Utstillingen medfølger et formidlingsopplegg for ungdomsskole og videregående skole, filmvisning av dokumentaren "Propaganda - the art of selling lies", samt et Vin&Viten foredrag med Morten Jentoft.

Trekk luen godt ned over ørene. Harald Damsleth, 1940-1945 / Justismuseet