Roska vain aaret? - Skrot eller skatt?

Midlertidige utstillinger 8.3.2024 - 26.5.2024

Utstillingen Roska vain aaret? – Skrot eller skatt? er en fotoutstilling, basert på fortellerarrangement med samme navn, som utforsker hva kvenske gjenstander kan være. Denne gangen er det både eldre gjenstander som loddebolt, ullbukse og julematte, og nyere varianter som ruikkulakki og dåpskjole, å se i utstillingen. Tervettulemaa!

I 2022 da vandreutstillingen Tuulessa – I Vinden ankom Alta Museum erklærte vi den åpnet ved å sette et vadbein og koppehorn på en pidestall. Neste dag ble de satt i monter og utstilt som en skatt.

Ved å lage Alta-del av utstillinga inviterte vi folk til å ta med egne gjenstander som representerer noe kvensk for dem: enten det er noe de tar vare på som en skatt, eller om det ligger skrotet i et gammelt sjå. Med det arrangerte vi Roska vain aaret? – Skrot eller skatt? Til dette arrangementet kom unge og eldre med et bredt spekter gjenstander og fortellinger: familiekart, porselenskopp, vevde bånd, gamle bor og mye mer. Både fortellerne, gjenstandene og utdrag av fortellingene ble presentert i utstillinga Roska vain aaret? som sto på Alta Museum frem til april 2023.

Behovet for markører som kan symbolisere kvensk identitet i dag ble løftet frem, og usikkerheten flere opplevde rundt hva som holder mål til å være «kvensk nok» har inspirert oss til å ta dette prosjektet videre. I november 2023 gjennomførte Alta Museum et nytt Roska vain aaret? – Skrot eller skatt? arrangement, som denne utstillingen er basert på.

Foto: Rune Sjøstedt/FIlmmark