Vi har kåret vinnere av designkonkurransen for Helleristningsvotten!

I forbindelse med votteutstillingen «Varme Hender» utlyste Alta Museum en strikkekonkurranse. Vi ville finne den nye helleristningsvotten!

Det kom inn flere gode forslag, og blant disse valgte man ut to vinnere:

Mona Tau Isaksen

Grethe Amanda Isaksen

Vi gratulerer begge vinnerne!

Juryens begrunnelse var denne:

Monas vott viser fram mange forskjellig helleristninger og designet er helhetlig. Helleristningene utgjør et fint motiv. Votten passer godt inn i den moderne vottetrenden som er aktuelt nå, men viser også tradisjon. Bidraget er godt gjennomført angående strikkemønster, både dame og herre modell er med. Mønsteret er lett til å variere med ønsket farge / farger.

Grethes vott med helleristning reinsdyr motiv er fint gjennomført, borden ved håndleddet spesielt, som gir den et eget preg. Designet er et godt egnet produkt for å selge i museumsbutikken når man tenker på salg til internasjonale gjester.