Markering av Kvenfolkets dag i Alta - Elläimet ja elävät - Husdyr og villdyr

Arrangementer Lørdag 16.3. - kl 16:00 til kl 18:30

Vi feirer kvenfolkets dag med ei musikkforestilling for hele familien. Her får alle sjansen til å være med å synge og lære seg kvenske ord. I forestillinga får du høre små fortellinger og sanger om dyr.

Kvenene har alltid levd nært naturen. De har ferdes i skogen, på fjellet, i elvedalene og langs havstrendene. Der har de støtt på mange slags trær, planter, blomster og gress. De har også møtt dyr og fugler og sikkert mange mygg. Kvenene har levd i miljøer der de har dyrket jorda, og de har hatt dyr i fjøset. Både ville dyr og husdyr har vært viktige for kvenene, særlig fordi de har fått tak i mat fra naturen rundt seg, og selvsagt også fra eget jordbruk.

Sanger:

Bää, bää karitta

Yksi oon lehmä

Ei ole mulla maapruukii

Karhut marssithaan

Karhuu menen pyytämhään

Sang og fortellinger: Anna-Kaisa Räisänen

Gitar og perkusjon: Carlos Jeldes

Velkommen til feiring av Kvenfolkets dag. Inngang er gratis og vi serverer kaffe og kvenske kaker.

De som skulle ønske det kan i tillegg besøke våre ordinære utstillinger. Denne dagen anbefaler vi spesielt å besøke tjæremila og utstillinga kravlende kryp.

Kväänikansan päivä Alattiossa - Elläimet ja elävät

Kväänit oon elänheet lähelä luonttoo. Het oon kulkenheet mettissä, vaaroissa, jokilaksoissa ja merenrannoila. Sielä het oon kohatelheet monenlaissii puita, kasvii, kukkii ja ruuhoi. Het oon kohatelheet kans elävii ja lintui, kalloi ja sikkaristi monnii sääskii. Kväänit oon elänheet miljöissä missä het oon viljelheet maata ja missä heilä oon ollu elläimet navetassa. Elävät ja elläimet oon olheet tärkkeet kvääniile, eriliikaisesti siksi ko het oon saanheet ruvan heän ympäriltä luonosta ja tietenki kans heän omista maapruukiista.

Tässä konsertissa kuulet pikku muistelukset ja laulut mettiin elävistä ja maapruukiin elläimistä.

Laulut:

Bää, bää karitta